Vaatevallankumousta vietetään tänä vuonna kymmenen päivän ajan 15–24.4.2024. Viikkoa vietetään vuonna 2013 tapahtuneen bangladeshilaisen Rana Plaza tehdasonnettomuuden vuosipäivän yhteydessä. Vaateteollisuuden suurimmassa tehdasonnettomuudessa 24.4.2013 kuoli 1134 ihmistä ja arviolta 2000 loukkaantui. Osana Vaatevallankumous -kampanjaa tekstiili- ja vaatealan yrityksiä kannustetaan kertomaan toimitusketjuistaan ja ihmisistä tuotteiden takana.
Black Moda Portugal – oma tehdas Portugalissa
Black Modalla on oma tehdas Portugalissa, ja vaatteidemme taitavat tekijät ovat meille tuttuja. Black Moda Portugalissa työskentelee 69 tekstiilialan ammattilaista kuten ompelijoita, leikkaajia, mallimestareita, kaavoittajia, laadunvalvojia, varastotyöntekijöitä ja tuotantokoordinaattoreita. Teemme läheistä yhteistyötä myös muiden portugalilaisten valmistajiemme kanssa. Portugalissa tapahtuvan tuotannon lisäksi Black Modan tuotteita tehdään myös Intiassa ja Italiassa, tarkemmat tiedot eri valmistusmaista löydät vastuullisuusraportistamme. Haluamme omalla esimerkillämme kannustaa myös muita yrityksiä avaamaan toimitusketjujaan ja myös kuluttajia kysymään kuka teki vaatteesi #whomademyclothes.
Lue lisää Black Modasta ja tuotannosta täältä.
Kuinka olla vaatevallankumouksellinen
Vuoden 2024 Vaatevallankumous -kampanjan teemana on ”Kuinka olla vaatevallankumouksellinen (How to be a Fashion Revolutionary)”. Kymmenen päivää kestävän kampanjan aikana kuluttajia kannustetaan pohtimaan sekä omaa että tekstiili- ja vaateteollisuuden roolia sosiaalisen ja ympäristöllisen oikeudenmukaisuuden edistämisessä. Me Black Modalla pyrimme jakamaan tietoa tuotteidemme valmistusketjuista mm. vuosittain ilmestyvässä vastuullisuusraportissamme, ja missionamme on auttaa myös muita vastuullisia vaatebrändejä menestymään.
Lue lisää vastuullisuudestamme täältä.