”Saatanan saatana! Heitän nämä myyntilaukut auton ikkunasta ulos, ei näitä osta kukaan!” rähjäsin äidilleni Soilille. Lopulta totesin itsekseni, että katson vielä vuoden ajan ja sitten lappu luukulle, jollei onnistu.
Isovanhempani Heino ja Hilma Siltala olivat yrittäjiä ja vanhempani Soili ja Juho Keski-Vähälä jatkoivat yrittäjäperinnettä, opettivat ahkeruutta ja uskallusta. Olen aina ollut kiinnostunut kaupallisesta alasta, veri vetää. Koulutukseltani olen merkonomi, valmistunut Oulaisten Instituutista. Perustin Black Moda Oy:n vuonna 1996 ja 25-vuotisjuhlavuosi on käynnissä. Työura on tehty omassa yrityksessä.
Lamavuodet olivat perheellemme haastavat; tuli konkurssi, pohjalta lähdettiin. Laskin, että seuraavan viikon aikana tulee myydä tietty määrä ja saada niistä rahat tilille, jotta palkat saadaan maksettua. Kun tilaus tuli, äkkiä pakkaamaan, sitten laskua tekemään – muutaman päivän päästä kysymään kauppiaalta voisinko jo saada laskuun suorituksen. Onneksi Ylivieskan Osuuspankki (nykyisin Keski-Pohjanmaan Osuuspankki) tuki toimintaa. Lamavuosista jäi opiksi tiukka talouskuri.
Olin jälleen myyntimatkalla, kun pohdin, että meillä on hyvä tuotanto mutta mistä brändi. Muuramessa, Jyväskylän kupeessa huomasin Muurlan lasin -myymälän katolla ison logon: RISTOMATTI RATIA. Pysäytin auton tien varteen ja soitin Ratialle: ”Aletaanko valmistaa Ristomatti Ratia -tekstiileitä?” Ristomatti pyysi käymään. Oli vuosi 1997. Tästä yhteydenotosta liiketoiminta lähti kasvuun.
Yrityksen eri työvaiheet tuli käytyä läpi ja edelleen mielelläni tutustun eri vaiheisiin ja tehtäviin, sillä se auttaa ymmärtämään kokonaisuutta. Perheyrityksessä on suuri voimavara. On hienoa, että molemmat siskoni ovat myös innostuneet yrittäjän urasta. Siskoni Riikka Oliveira huolehtii tuotannosta Portugalissa, jossa hän toimii yrittäjänä ja toimitusjohtajana Black Moda Portugal, Lda:ssa, joka on erillinen yritys. Siskoni Laura Silva johtaa Aarrelabel-merkkiä ja on yrittäjänä mukana Pumpkin Design Oy:ssa. Laura vastaa suunnittelusta ja visuaalisesta puolesta liiketoiminnassamme.
Tällä hetkellä työpäiväni täyttyvät keskusteluista asiakkaiden kanssa. Pirkkalan henkilöstön käytettävissä pyrin olemaan mahdollisimman paljon. Yritykseemme on tehty viime vuosina paljon investointeja ja niihin liittyviä ratkaistavia asioita tulee eteen jatkuvasti. Myös meillä sisaruksilla on päivittäistä vuoropuhelua yrityksen haasteista. Ongelmat haastavat ja vetävät usein kulmat kurttuun, mutta niiden ratkaiseminen antaa onnistumisen kokemuksia ja motivaatiota. Sisäinen palo vie eteenpäin.
Kaupan rakenne on muuttunut paljon. Vastuullisuus on iso teema. Urani alkuaikoina vastuullisuudesta ja eettisyydestä ei keskusteltu samalla tavalla. Pidän tätä kehityssuuntaa hyvänä asiana. Maailma muuttuu yhä nopeammin ja digitalisoituu. Kivijalkamyymälät ovat vähentyneet ja kauppaketjujen määrä supistunut. Perinteinen kaupankäynti on kokenut valtavan muutoksen verkkokaupan ja sosiaalisen median myötä. Kuluttajilla on suurempi valta itse valita mitä hankkivat, mistä saavat ne helpommin ja parhaaseen hintaan.
”Meille ei tule ikinä Facebookia, EI IKINÄ.” Laura oli juuri kysynyt minulta, että mitäs jos laitetaan Facebook Black Moda Oy:lle. Nyt meillä on kaksi kuluttajaverkkokauppaa puuvillatehdas.fi ja aarrelabel.com sekä tukkuverkkokauppa jälleenmyyjille, Facebook ja myös Instagram ovat käytössä. Aina tulisi olla avoin uusille mahdollisuuksille, ja vaikka ensin tekisi väärän päätöksen, sitä voi muuttaa. Ikinä ei ole valmis.
…tai kun kuvittelee, että nythän tämä tästä lähtee rullaamaan, puhkeaa koronaviruspandemia. Koronavuosi laukaisi minussa ensin lamavuosi-moodin. Kukaan ei voinut tietää, miten asiat kehittyvät ja miten pahaksi tilanne eskaloituu. Hetken kaikki oli hiljaista, ei soinut puhelin eikä tullut sähköposteja. Sitten alkoi tulla heräämistä verkkokaupoissa. Verkkokauppojen tuloa varteenotettavana jakelukanavana on odotettu, mutta korona kiihdytti muutosta. Koronavuosi on haastanut myös tuotannollisesti, sillä raaka-aineiden hinta on noussut merkittävästi. Kuten moni muukin, haaveilen normaalimmasta arjesta ja lomasta perheen kanssa rankan vuoden jälkeen.
Vahvuutemme ovat perheyrittäjyys, muuntautumiskykyinen tuotanto, idearikas ja ammattitaitoinen henkilökunta. Keskusteluilmapiirin ylläpitäminen ja nopea reagointi eivät onnistuisi ilman työhön sitoutunutta henkilökuntaamme.
Jälleenmyyjille, tuotanto- ja kuluttaja-asiakkaille lähetän suuret kiitokset! Teemme kaikkemme, jotta olemme luottamuksenne arvoisia ja tuotteet odotuksienne mukaisia. On hienoa nähdä miten suomalainen tekstiiliala kiinnostaa.
Uusia suomalaisia tuotemerkkejä ja uutta työtä tekstiilialalle on ilahduttavasti syntynyt. Uudelle yrittäjälle kertoisin, että yrittäjyys on maraton, ei pikamatka. Älä polta itseäsi loppuun heti ensimmäisellä suoralla. Keskity olennaiseen, karsi rönsyt heti. Huolehdi itsestäsi ja koulutuksen päivittämisestä. Pyri tekemään jokainen päätös mahdollisimman kaukonäköisesti. Virheitä tulee aina ja tartu toimeen, kun huomaat asioiden menevän väärään suuntaan tai huomaat tehneesi väärän päätöksen. Kohtele tavarantoimittajia hyvin ja huolehdi heidän laskuistaan, sillä heidän täytyy maksaa puolestaan oman yrityksen palkat ja muut kulut. Toimiva vuoropuhelu eri osapuolten välillä on ehdotonta, jotta yritystoiminnalla on hyvä kivijalka. Tekstiiliala on laaja ja monipuolinen, joka osa-alueelle olisi hyvä löytää osaaja eikä kaikkea kannata tehdä itse. Luota itseesi ja omaan visioosi.
Kiitän 25 vuodesta jokaista, jonka kanssa olemme kohdanneet Black Modassa.
Paljon on koettu ja vielä koetaan.
Terveisin
Marko, toimitusjohtaja, yrittäjä